Jak se neztratit při výběru adaptéru ke kotouči na kolo.

Na první pohled by se to mohlo zdát jako nadlidský úkol. Vždyť je tolik různých druhů redukcí. Jenže ve skutečnosti jsou tři standardy, které se různě kombinují, takže se nemusíte nechat zastrašit. 

Nejstarší se jmenuje IS je to zkratka pro celý název international standard

Kola s tímto standardem poznáte tak, že se brzda montuje šroubem do závitu ve vidlici, ze boční strany. Rozteč šroubů je 51 mm.

Další z řady je standard PM post Mount.

Tento standard je novější a jeho výhoda spočívá především ve vyšší tuhosti. Toho bylo dosaženo způsobem montáže brzdy po směru jízdy. Šrouby se montují shora a rozteč děr je 74,2 mm. Síla se při brždění přenáší přímo do vidlice nebo do rámu, spoj je pevnější, než když jsou šrouby umístěny zboku.

Flat mount

Standard flat mount se objevil s příchodem kotoučových brzd na silniční kola.

Jeho hlavní předností je minimalistický design a nížší hmotnost, jinak funguje na podobném principu jako Post mont.

Jak na výběr správné redukce pro kotouč.

Stačí si odpovědět na tři otázky

  1. Jak velký kotouč chci mít na kole. 140 mm, 160 mm, 180 mm, 203 mm
  2. Jaký standard je na mém kole.
  3. Jaký standard používá brzda, kterou chci na kolo namontovat.

Kombinací je tedy spousta, ale vyznat se v tom není při pochopení problematiky těžké. 

IS na PM

Setkáme se tedy s variantou redukce z IS na PM (IS na kole PM na brzdě.)

Na kolo tedy montujeme adaptér šrouby z boku a máme brzdu, do které se montují šrouby shora.

Tato kombinace má tu vlastnost, že jeden rozměr redukce je vždy pro dva průměry kotouče podle toho, jestli redukci namontujeme na zadní, nebo na přední kolo. Na předním kole je stejný adaptér vždy pro kotouč o jednu velikost větší, než na zadním. Např. Např. redukce na 180 mm u předního kotouče, je stejná jako 160 mm u zadního. Stejně tak 203 mm u předního je stejná jako 180 mm u zadního kotouče.

 

 

PM na PM

Další možnost je Z PM na PM (PM na kole PM na brzdě.) Šrouby shora.

Zde je situace o poznání jednodušší. Jedná se v podstatě o podložku která se vkládá mezi rám/vidlici a brzdu.

Bez osazení adaptéru je u většiny rámů základní rozměr 160 mm a podle toho, jak vysoký adaptér vložíte, takový kotouč budete moci namontovat. Redukce zvedne průměr kotouče buď o dva, nebo o čtyři centimetry.

To znamená, že tu máme redukci ze 160 na 180 mm a ze 160 m na 203 mm.

Pokud bychom měli na rámu bez osazení adaptéru kotouč 180 mm a chtěli jezdit s kotoučem 203 mm, musíme koupit redukci ze 160 na 180 mm. (Zvednout kotouč o dva centimetry.)